Aperçu 5 sur 94 Fiches de révision
Hier volgen twee uitspraken. Beoordeel deze. Zijn ze allebei juist?

I. 
Doelgroepmarketing is ongunstig voor consumenten omdat bedrijven proberen het maximale rendement te halen uit iedere bestede euro of dollar.

II. 
Doelgroepmarketing kan controversieel zijn als er kwetsbare doelgroepen worden gekozen, of als marketeers mensen verleiden tot het maken van schulden.
Hier volgen twee uitspraken. Beoordeel deze. Zijn ze allebei juist?

I. 
Doelgroepmarketing is ongun...
I. is onjuist. 
Doelgroepgerichte marketing is gunstig voor consumenten omdat bedrijven zorgen voor een aanbod dat precies is toegesneden op de behoeften van de consument.

II. is juist. 
Doelgroepmarketing is met name controversieel als deze zich richt op kwetsbare groepen, zoals kinderen of mensen die het allemaal niet meer kunnen overzien. Het verleiden van mensen tot aankopen die hun budget ver te boven gaan, en dus leidt tot schulden, staat sterk ter discussie. Er is een grote groep mensen die de gevolgen van een dergelijke aankoop niet goed overziet.
In het ‘Mentality™-model’ onderscheiden we verschillende groepen, zoals:
De moderne burgerij, de kosmopolieten en de nieuwe conservatieven. 
Het model is gebaseerd op de persoonlijke opvattingen en waarden van mensen.
Bij welke vorm van segmentatie past dit model?
In het ‘Mentality™-model’ onderscheiden we verschillende groepen, zoals:
De moderne burgerij, ...
Levensstijlsegmentatie - Segmenteert mensen o.b.v. de kenmerkende manier van leven van ofwel een persoon of van een groep personen waarbij activiteiten, interesses en opinies een belangrijke rol spelen.
Maslow verklaart consumentengedrag met een behoeftehiërarchie. Welke behoefte(n) probeert de mens volgens Maslow te bevredigen als honger en dorst (fysiologische behoeften) niet langer als motivatie werken?
Maslow verklaart consumentengedrag met een behoeftehiërarchie. Welke behoefte(n) probeert de mens v...
Behoefte aan veiligheid.
Na fysiologische behoeften komt de behoefte aan veiligheid.
Consumenten doorlopen vijf fasen in de adoptie van een nieuw product. Welke zijn dit?
Consumenten doorlopen vijf fasen in de adoptie van een nieuw product. Welke zijn dit?
De vijf fasen in de adoptie van een nieuw product zijn:
Bekendheid (awareness)

Interesse (interest)

Evaluatie (evaluation)

Probeeraankoop (trial)

Adoptie (adoption)

Ezelsbruggetje: BIEPA.
Unilever heeft zich de laatste jaren hard gemaakt voor duurzaamheid. Producten moeten milieuvriendelijk geproduceerd worden. Winst maken is niet het enige doel: het bedrijf wil ook werken aan een rechtvaardige samenleving. Welke demografische groep Belgen zal het bedrijf vooral aanspreken met deze strategie?
A - De generatie X.	
B - De derde generatie	
C - De generatie Y.	
D - Babyboomers.
Unilever heeft zich de laatste jaren hard gemaakt voor duurzaamheid. Producten moeten milieuvriendel...
A.
De belangstelling voor duurzaamheid is minder opvallender bij generatie X. Deze groep maakt zich tevens sterker druk hoe anderen over hen denken.