Garantie de satisfaction à 100% Disponible immédiatement après paiement En ligne et en PDF Tu n'es attaché à rien
logo-home
Samenvatting marketing €7,46   Ajouter au panier

Resume

Samenvatting marketing

 8 vues  0 fois vendu

Samenvatting marketing van alle lessen

Aperçu 4 sur 35  pages

  • 25 mai 2024
  • 35
  • 2023/2024
  • Resume
Tous les documents sur ce sujet (9)
avatar-seller
yorandekeyser
LESSEN MARKETING MANAGEMENT
Wat is marketing:
- Marketing is niet alleen verkopen maar het bevredigen van de behoeften vd klant
- Duurzame klantrelaties opbouwen
- Reclame is een belangrijk onderdeel van marketing
o Reclame komt meestal voor bij het laatste proces van marketing!
- Focus ligt op de klanten! (Klantgerichte marketing)

Wat is het doel van marketing:
- Nieuwe klanten aantrekken
- Bestaande klanten behouden en hun blijvend tevreden stellen (retentie)
o Nieuwe klanten aantrekken is lastiger dan bestaande klanten behouden!

Quote:

The aim of marketing is to make selling superfluous

= Je hoeft geen extra inspanning te geven om je product goed te laten verkopen



Marketingmanagementproces:




Stap 1: Markt en afnemersbehoeften analyseren

Behoeften

- Behoeften zijn algemeen
o Primaire behoeften
o Fysiologische behoeften
o Levensnoodzakelijke behoeften
o …
- Latente behoeften
o Beseffen niet dat we iets nodig hebben
- Manifeste behoeften
o We zijn bewust dat we de behoefte nodig hebben

Verlangens

- Concrete producten
- Ingespeeld op behoeften
- Onbeperkte mogelijkheden

,Vraag

- Behoeften en verlangens wekken een vraag aan
- Koopkracht, bereidheid om het product te kopen?

Producten, productvoordeel, waarde & tevredenheid

- Marketingaanbod
o Producten
o Dienst
o Beleving  Tomorrowland is het toppunt van experience marketing
- Productvoordeel
o Producteigenschap die waarde creëert
o Benefit feature  feature: technisch gegeven (Apple is een goed voorbeeld hiervan
 Bv: Goede camera in je iPhone
 Feature: Camera
 Benefit: Je kan er goede foto’s mee nemen
- Waarde & tevredenheid
o Behoeftebevrediging = tevredenheid vd klant
o Tevreden klanten is niet altijd voldoende  je moet extra waarde toevoegen

Ruil en Transacties

- Kern van marketing
- Behoeften en wensen bevredigen door ruil

Markten

- Verzameling van huidige en potentiële klanten
- Er is meer en meer marktvervaging

Stap 2: Klantgestuurde strategie ontwikkelen:

- Welke behoeften willen we inspelen?
- Welke klanten gaan we bedienen (welke doelgroep)?
- Hoe kunnen we de klanten het beste bedienen? (value proposition)

Stap 3: Marketingprogramma opzetten:

- 4 p’s
o Prijs
o Plaats
o Promotie
o Product

Stap 4: Winstgevende relaties opbouwen en klanttevredenheid realiseren

- Trends
o Focussen op winstgevende klanten
o Focussen op lange termijn

Stap 5: waarde van klanten krijgen om winst en klanttevredenheid te realiseren

,- Waarde van alle klanten  omzet en winst
- Waarde individuele klant  customer lifetime value (CLV)
o Voorbeeld oefening customer lifetime value (CLV)
 100 euro per week  50 weken lang  al 15 jaar
 100 * 50 * 15 = €75 000

- Hoe lang je een klant vast weet te

Klantretentie houden, hoe vaak hij terugkomt




- Dit leidt tot klantentevredenheid?

Klantentrouw
Loyaliteit




- Hoe trouwer de klant, hoe groter
het klantenaandeel
Klantenaandeel - = het percentage vd totale
bestedingen in een bepaalde
productcategorie dat bij de
onderneming gedaan word



Marktaandeel
- Groter klantenaandeel leidt tot
groter marktaandeel
- = het percentage vd markt dat een
specifieke organisatie of bedrijf in
handen heeft (grootste
marktaandeel = COLRUYT)

Klantvermogen - De totale levenslange waarde van
alle klanten van een bedrijf

Klantvermogen = customer equity

, Marketingmanagementconcepten:

- Productie concept (oudste)
o Consument kiest producten die beschikbaar en betaalbaar zijn
o Bedrijf focust op efficiënte productie en distributie
o Nuttig in 2 situaties:
 Vraag > aanbod
 Hoge productiekosten
o Bv: Henry Ford
- Product concept
o Consument koopt producten vd beste kwaliteit en met de beste prestaties en
innovaties (een goed product verkoopt zichzelf)
o Bedrijf focust op continue productverbetering
o GEVAAR: marktbijziendheid  te fel gefocust op je eigen product, waardoor je de
behoeften vd klant uit het oog verliest
o Bv: Dyson
- Verkoop concept
o Consument koopt alleen wanneer het product hem direct word aangeboden
o Bedrijf focust op verkoop en promotie
o GEVAAR: we verkopen wat we maken, in plaats van we maken wat we kunnen
verkopen
o Nuttig in 2 situaties:
 Aanbod > Vraag (kopersmarkt)
 Unsought goederen
o Bv: jeugdbeweging die chocolade verkoopt
o Inside out
- Marketing concept
o Bedrijf kent de behoeften en wensen vd consument en speelt hier beter op in dan de
concurrenten
o Positionering is heel belangrijk
o Klantfocus en klantwaarde leiden tot winst
o Van maken en verkopen naar peilen en reageren (inside out  outside in)
o Bv: Trivago
o Outside in  vertrekken vanuit de klant en hoe we hier het best op inspelen
- Maatschappelijkmarketing concept
o stelt de vraag of het marketingconcept mogelijke conflicten tussen de klantenwensen
op korte termijn en het welzijn vd klanten op lange termijn over het hoofd zien
o Societal marketingconcept
o Authenticiteit vs Greenwashing
 Greenwashing = zich veel duurzamer voor doen dan dat ze eigenlijk zijn
o 3 P’s zijn belangrijk  focust minder op ‘Planet’
- Duurzaammarketing concept (nieuwste)
o Lijkt hard op het maatschappelijkmarketing concept (focussen allebei op
duurzaamheid)
o Focust vooral op ‘Planet’

Les avantages d'acheter des résumés chez Stuvia:

Qualité garantie par les avis des clients

Qualité garantie par les avis des clients

Les clients de Stuvia ont évalués plus de 700 000 résumés. C'est comme ça que vous savez que vous achetez les meilleurs documents.

L’achat facile et rapide

L’achat facile et rapide

Vous pouvez payer rapidement avec iDeal, carte de crédit ou Stuvia-crédit pour les résumés. Il n'y a pas d'adhésion nécessaire.

Focus sur l’essentiel

Focus sur l’essentiel

Vos camarades écrivent eux-mêmes les notes d’étude, c’est pourquoi les documents sont toujours fiables et à jour. Cela garantit que vous arrivez rapidement au coeur du matériel.

Foire aux questions

Qu'est-ce que j'obtiens en achetant ce document ?

Vous obtenez un PDF, disponible immédiatement après votre achat. Le document acheté est accessible à tout moment, n'importe où et indéfiniment via votre profil.

Garantie de remboursement : comment ça marche ?

Notre garantie de satisfaction garantit que vous trouverez toujours un document d'étude qui vous convient. Vous remplissez un formulaire et notre équipe du service client s'occupe du reste.

Auprès de qui est-ce que j'achète ce résumé ?

Stuvia est une place de marché. Alors, vous n'achetez donc pas ce document chez nous, mais auprès du vendeur yorandekeyser. Stuvia facilite les paiements au vendeur.

Est-ce que j'aurai un abonnement?

Non, vous n'achetez ce résumé que pour €7,46. Vous n'êtes lié à rien après votre achat.

Peut-on faire confiance à Stuvia ?

4.6 étoiles sur Google & Trustpilot (+1000 avis)

79202 résumés ont été vendus ces 30 derniers jours

Fondée en 2010, la référence pour acheter des résumés depuis déjà 14 ans

Commencez à vendre!
€7,46
  • (0)
  Ajouter